Velayet Davası Nasıl Açılır?

Velayet Davası

Velayet, küçüklerin ve bazı durumlarda yani reşit olmuş veya kısıtlı çocukların kişiliklerinin, mallarının korunması onların temsili için Türk Medeni Kanunu’nun ana ve babaya yüklediği ödev ve hakların tümüne verilen isimdir Velayet Davası.

Evlilik devam ettiği sürece ana ve baba velayeti birlikte kullanırlar. Ortak hayata son verilmiş veya ayrılık hali gerçekleşmişse hakim, velayeti eşlerden birine verir. Velayet, ana ve babadan birinin ölümü halinde sağ kalana, boşanmada ise çocuk kendisine bırakılan tarafa aittir.

Velayetin eşlerden birine verilmesi bir boşanma davası ile gerçekleşebileceği gibi bağımsız bir velayet davası ile de gerçekleşir. Velayet davasında görevli mahkeme Aile Mahkemesi’dir . Çocuk idrak yaşında ise yani olay ve durumları anlayabilecek bir yaşta ise hakim veya pedagog tarafından dinlendir. Velayet davasında, mahkeme mutlaka dava sırasındaki fiili duruma bakmalı ve çocuğun alıştığı ortam dikkate alınmalı. Velayet davası bir süreye bağlı değildir.

Velayetin düzenlenmesinde asıl olan, küçüğün yararını korumak ve geleceğini güvence altına almaktır. Öte yandan, TMK’nın 335 ila 351. maddeleri arasında düzenlenen “velayet”e ilişkin hükümler kural olarak, kamu düzenine ilişkindir ve velayete ilişkin davalarda resen (kendiliğinden) araştırma ilkesi uygulandığından hâkim, tarafların isteği ile bağlı değildir. Velayetin değiştirilmesine yönelik istem incelenirken ebeveynlerin istek ve tercihlerinden ziyade çocuğun üstün yararı göz önünde tutulur (HGK-K.2018/1278).

Velayet Davası Sonucu Velayetin eşlerden birine verilme sebepleri genel olarak şunlardır :

1-Ortak hayata son verilmesi

2-Ayrılık halinin gerçekleşmesi

3-Ana ve babadan birinin ölümü

4-Ana ve babadan birinin gaipliğine karar verilmesi ( ölüm tehlikesi içinde kaybolmuş ve ölme ihtimali yüksek ya da  uzun süre haber alınamayan kişilerin, kişiliklerine mahkemece son verilmesi )

5-Boşanma

6-Evliliğin iptali.

Velayet konusunu yine yakından ilgilendiren bir başka uyuşmazlık ise velayeti elinde bulunduran eşe ödenen nafaka miktarları, nafakanın ödenmemesi gibi meselelerdir.

Kocaeli Velayet Davası Avukatı

Kocaeli’de bulunan ofisimiz Siyah Hukuk Bürosu’na Velayet Davası açmanızı gerektiren durumlarda başvurarak hukuki danışmanlık alabilir, dava sürecinizin takibini talep edebilirsiniz. Velayet davaları, önem arz eden davalardan olduğundan, avukat ile takip gerektirmektedir. Kocaeli’de bulunan ofisimizi velayet davası hususunda randevu alarak ziyaret edebilirsiniz.

Nafakanın Arttırılması Davası Nasıl Açılır

Türk Medeni Kanunu’nun 176. maddesinin 4. fıkrasında da “Tarafların mali durumlarının değişmesi veya hakkaniyetin gerektirdiği hallerde iradın arttırılması ve azaltılmasına karar verilebilir.” şeklinde belirtildiği üzere belli koşullarda mahkemece hükmedilen nafaka miktarının arttırılması talep edilebilir. Gerek piyasa koşulları ve enflasyon gibi mali nedenler gerek kişinin hayatındaki değişimler sebebiyle belirlenen nafaka bedeli bir süre sonra kişiye yetmemeye başlamaktadır. Bu gibi durumlarda kişiler, nafaka artırım davası ile kendisine bağlanan nafakanın arttırılmasını talep edebilir. Bununla birlikte nafakayı ödemekle yükümlü olan tarafın mali durumundaki iyileşme de nafakanın arttırılması için haklı neden oluşturmaktadır. Nafakanın arttırılması davaları için Kocaeli’de bulunan ofisimiz Siyah Hukuk ve Danışmanlık Bürosu ile iletişime geçebilirsiniz.

Aşağıdaki diğer yazılarımıza da göz atabilirsiniz.

Anlaşmalı Boşanma Dilekçe Örneği hakkında bilgiler için yazımızı okuyabilirsiniz.

Boşanma Davalarında Şiddetli Geçimsizlik gibi sorunlar yaşıyorsanız linkteki yazımızı okuyarak yorum yapabilirsiniz.

Anlaşmalı Boşanma Dilekçe Örneği ile de dilekçenizi direkt olarak doldurabilirsiniz.